24 lis 2025
- 0 Komentáře
Na Italském Grand PrixAutodromo Nazionale di Monza se Lewis Hamilton nečekaně vrátil do hry. Kvalifikoval se pátý – ale poté ho pětimístná penaliza z předchozího závodu v Zandvoortu sesunula na 10. místo startovního pořadí. Přesto, že startoval z pozice za hranicí bodů, dokázal v neděli 8. září 2024 překonat čtyři vozy a skončit na šestém místě, jen 37 sekund za vítězem Maxem Verstappenem. „Bylo to těžké, ale jsem opravdu spokojený s výkonem,“ řekl britský jezdec po závodě. „Možná jsme mohli být pátí, kdybychom měli lepší undercut na Mercedes, ale zkrátka jsme to nestihli.“
Přelom po těžké polovině sezóny
Před letním přestávkou v červenci 2024 byl Hamilton v kritickém stavu. Třikrát za sebou nekvalifikoval do Q3 – nejlepších tří jezdců v kvalifikaci – a veřejně prohlásil, že je „bezvýznamný“. Výkony jeho vozu Scuderia Ferrari Mission Winnow byly nejisté, s problémy s teplotou pneumatik a nestabilitou zadní části. V Monze však vše změnilo. Vývojový tým v Maranelle představil nové nastavení, které se ukázalo jako klíčové. Telemetrie z 27. kola ukázala, že Hamiltonův SF-25 byl stabilní – bez nutnosti korekcí volantu, což bylo dosud nevídané.Strategie týmu: Nebyl žádný „tow“ pro Hamiltona
Jedním z nejzajímavějších rozhodnutí bylo, že týmový šéf Frédéric Vasseur a sportovní ředitel Enrico Cardile odmítli využít Hamiltonův „tow“ pro jeho spolujezdce Charles Leclerca, který kvalifikoval druhý. Všechny předchozí týmy by takovou taktiku využily – ale Hamilton to nepovažoval za problém. „Nikdy jsem to nevyžadoval v žádném z předchozích týmů,“ řekl. „Mám už pětimístnou penalizu, takže mi jde o body – a já potřebuji co nejvyšší startovní pozici, abych mohl v závodě něco vytvořit.“ Leclerc, který před tímto závodem vyhrál Monzu v letech 2019 i 2024, startoval čtvrtý a měl všechny šance na domácí vítězství – ale nakonec skončil na pátém místě.Hamiltonův závod: Od 10. k 6. – s čistým řízením
Závod začal jako klasický „očekávaný“ – Hamilton v prvních zatáčkách předjel dva vozy, včetně dvounásobného mistra světa Fernanda Alonsa. Poté se vrhl za Gabrielem Bortoletem z Kick Sauber F1 Team, který ho brzdil v závěru. „Bylo to těžké,“ přiznal Hamilton. „Když jsi v koloně, ztrácíš čas a přehříváš pneumatiky. Ale věděl jsem, že musím být agresivní.“Největší překvapení přišlo v posledních kolech, kdy Hamilton udržel rychlost i při opakovaném používání DRS – systému, který by měl pomoci předjíždět, ale často způsobuje „vlny“ vozů, které se navzájem blokují. „Nepřišel jsem do žádného DRS-trainu,“ řekl. „Všechno fungovalo jako hodinky.“
Tifosi a emocionální návrat
Hamiltonův první závod v Monze jako jezdec Ferrari byl i emocionálním momentem. Tisíce fanoušků v červených trikách, známých jako Tifosi, ho přivítali jako hrdinu. „Bylo to všechno, co jste si mohli přát,“ řekl Hamilton. „Nevěřím, že bych mohl cítit víc podpory. Tohle je něco jiného.“Před 12 lety byl Hamilton závodníkem Mercedesu, kde získal šest z sedmi svých titulů. Nyní, ve věku 39 let, se přizpůsobuje novému týmu, novému vozu a novému tlaku. „Víte,“ řekl, „před půl rokem jsem se cítil jako kdybych byl na konci. Dnes jsem si říkal: ‚Pojďme to dělat správně.‘ A to je ta cesta.“
Co dál? Zbytek sezóny a další pokrok
Ferrari má ještě pět závodů před sebou – v Singapuru, Japonsku, Kataru, USA a Brazílii. Hamilton říká, že jeho vozu chybí „výkon na dlouhých zatáčkách“, ale že „každý víkend přináší něco nového“. Telemetrická data z Monzy ukazují, že Ferrari SF-25 se v posledních týdnech stabilizoval. Pokud se tato trend pokračuje, může Hamilton mít šanci na vítězství ještě před koncem sezóny.Frequently Asked Questions
Proč dostal Hamilton penalizu z Zandvoortu?
Hamilton dostal pětimístnou penalizu, protože při průjezdu žlutými vlajkami na rozjezdovém kole před Dutch Grand Prix nezpomalil dostatečně. Pravidla FIA vyžadují, aby jezdci při žlutých vlajkách snížili rychlost na úroveň bezpečného průjezdu – Hamilton to podle záznamů neudělal. Penaliza se přenáší na následující závod, což ho v Monze sesunulo z 5. na 10. místo.
Proč se Hamilton cítil lepší v Monze než v první polovině sezóny?
Po letní přestávce tým Ferrari výrazně upravil aerodynamiku a nastavení podvozku SF-25, zejména v oblasti chlazení pneumatik. Telemetrie ukazuje, že v Monze vozy nebyly přehřívány a Hamilton nemusel korigovat volant – což bylo dříve běžné. Kromě toho se Hamilton přizpůsobil většímu tlaku a přestal se „bojovat proti autu“ – začal ho „pouštět“, jak sám řekl, a to zlepšilo jeho výkon.
Mohl Hamilton získat páté místo, kdyby nebyla penaliza?
Ano, mohl. Kdyby startoval z pátého místa, měl by přímý přístup k Mercedesu a větší šanci na undercut. V závodě byl pouze o několik sekund za pátým jezdcem, ale po startu z 10. místa musel překonat více vozů a ztrácel čas v kolonách. Výkonnostní rozdíl mezi 5. a 6. místem byl jen 2,1 sekundy – takže s lepším startem by mohl být pátý.
Co znamená Hamiltonův výkon pro budoucnost Ferrari?
Hamiltonův výkon v Monze ukazuje, že Ferrari má potenciál být pravidelně mezi nejlepšími. Pokud se stabilizuje výkon vozu a tým bude schopen udržet pokrok, může mít šanci na boj o titul v příštím roce. Hamilton je pro tým nejen jezdcem, ale i „vývojovým nástrojem“ – jeho zpětná vazba pomáhá vylepšovat auto. Jeho spokojenost je pro Ferrari stejně důležitá jako jeho výsledky.
Je Hamilton nyní favoritem na titul v roce 2024?
Ne, není. Zatím má 48 bodů – o 116 méně než Verstappen. I když se Ferrari zlepšuje, Red Bull je stále o krok před. Hamiltonova cesta je o tom, jak se přizpůsobit a získat místo v historii. Titul v roce 2024 je nepravděpodobný, ale jeho výkony v Monze ukazují, že jeho kariéra má ještě další kapitoly – a že Ferrari se může stát jeho ideálním domovem.