Přepínač stylů

Barevné schéma

Tel Aviv Metro: klíčový projekt dopravy má zpoždění, otevření až v roce 2040

Tel Aviv Metro: klíčový projekt dopravy má zpoždění, otevření až v roce 2040

Tel Aviv Metro: projekt sklouzl o šest let, doprava ve městě dále kolabuje

Jestli někde lidé touží po rychlém a fungujícím metru, je to v Tel Avivu. Tenhle izraelský megaprostor se každý pracovní den mění v jedno dlouhé dopravní utrpení. Nové metro mělo přinést průlom už v roce 2034, teď je ale jasné, že obyvatelé se svezou nejdříve v roce 2040. A to ještě optimisticky.

Proč se vše tak vleče? Zásadní zakázky v hodnotě až 67 miliard šekelů, což je v přepočtu kolem 18 miliard dolarů, se zadrhly. Konkrétně jde o klíčové části, jako jsou výkopy tunelů, stavba stanic a úpravy ulic. Tyto veřejné soutěže měly být vypsané nejpozději do roku 2027, jenže spory o počet výstupů ze stanic všechno zarazily. Národní plánovací komise požadovala u každé stanice 2 až 5 výstupů, zatímco dopravní firma NTA jich plánovala mít méně. Výsledkem byly nekonečné dohady a průtahy při přípravě výběrových řízení.

Situaci ještě víc zamotala ministryně dopravy Miri Regev. Během doby v opozici program metra aktivně blokovala. Zdržela jmenování odborníků do nové Metro Authority a tlačila na rozšíření tras metra i do oblastí Západního břehu. Tyhle politické zásahy celý projekt pouze zpomalily.

Nejistoty, provizoria a nekonečný dopravní chaos

Firmě NTA došla trpělivost, a tak zavedla novou strategii: už nepracuje podle jednoho fixního harmonogramu, ale po tříletých plánovacích cyklech. Zní to sice flexibilněji, ale ve skutečnosti to může přinést další odklady a nejistotu. Samotní stavebníci teď váhají, co a hlavně kdy bude možné realizovat. Izrael není zrovna zemí, kde by momentálně panovalo bezpečné prostředí pro dlouhodobé investice.

Nedočkavost a frustrace Telavivců se tak jen stupňují. Plánované rozšiřování tramvajových linek má být hotové mezi roky 2028 až 2030, ale podstatnou úlevu nepřinese. Město zvažuje i zavedení denního poplatku za vjezd do centra (37 šekelů), což ale vyvolává vztek řidičů spíš než spokojenost. Ve výsledku doprava dál kolabuje, alternativa v podobě metra je v nedohlednu a čeká se jen na další nekonečné schůzky úředníků a politiků, kteří nemohou najít společnou řeč ani ohledně Tel Aviv Metro.

Sdílet s přáteli

Přidat komentář