Přepínač stylů

Barevné schéma

MotoGP Brno: Prezident Petr Pavel přijel na vlastní motorce a odstartoval hlavní závod

MotoGP Brno: Prezident Petr Pavel přijel na vlastní motorce a odstartoval hlavní závod

Prezident na motorce, premiér u trati a rekordní návštěva. Brno během víkendu potvrdilo, že když se motorky vrátí na Masarykův okruh ve formě, město dýchá benzínem. Petr Pavel přijel na svůj program na vlastním stroji, v neděli hlavní závod odstartoval a v padoku se choval jako doma. Z pódia i ze záběrů kamer to byl jasný signál: MotoGP Brno znovu táhne.

Prezident na stroji, premiér u trati

Petr Pavel se ukázal už v pátek 18. července na trénincích. Dorazil přímo na motorce a strávil část dne u trati i v zázemí týmů. V neděli 20. července se vrátil, pozdravil jezdce v boxech a krátce po poledni odmávl start královské kubatury. Během programu se k němu přidal premiér Petr Fiala, společně sledovali i závod Moto2 z těsné blízkosti.

Na podobné gesto od hlavy státu se tu nečekalo. Prezidentův příjezd na dvou kolech zapadl do atmosféry víkendu, který měl symbolicky ukázat, že návrat světové silnice do Brna není jednorázová výjimka. Ostatně i jeho návštěvy padoku a rozhovory s mechaniky a jezdci budily zájem médií – a dodaly podniku punc, který je v marketingu šampionátu znát.

Přítomnost politických špiček ale tentokrát nebyla o protokolu. Všechno směřovalo k jasnému obrazu: okruh prošel velkou proměnou a umí zvládnout tlak světového formátu. A to včetně příjezdu desítek tisíc lidí najednou.

Rekord, nový asfalt a hladký finiš

Počet účastníků? 219 544 za víkend. Jeden z nejvyšších součtů v historii brněnského závodu. Po sobotním dešti to přitom nevypadalo jednoduše – část parkovacích ploch musela být ráno uzavřena, kolony byly nevyhnutelné. Organizátoři však přes den přesměrovali dopravu, posílili navádění a v neděli už vše běželo bez větších záseků. Jak popsal mluvčí okruhu Petr Boháč, když najednou vyrazí přes 70 tisíc lidí, komplikacím se stoprocentně předejít nedá, ale důležité je, jak rychle se řeší.

Klíčový bod víkendu ležel v asfaltu. Automotodrom Brno spolu s finanční skupinou Creditas investoval přes 180 milionů korun do nového povrchu. Cíl byl jasný: splnit nároky promotéra a vrátit okruhu rychlost i jistotu. Zpětná vazba jezdců a týmů byla podle vedení tratě nad očekávání pozitivní. Trať je po úpravách mezi vůbec nejrychlejšími v kalendáři – a jezdci oceňovali přilnavost, čitelné chování na brzdách i menší nerovnosti.

Předseda představenstva Automotodromu Brno Karel Hubáček mluvil o satisfakci. Týmy chválily nejen samotný asfalt, ale i zázemí boxů a fungování organizačního týmu. Počty u turniketů pak podle něj potvrdily, že místo i fanoušci na MotoGP v Brně pořád čekali. Z jeho slov je zřejmé, že ambicí je udržet závod v dalších letech a posílit partnerství s promotérem i sponzory.

Rychlejší trať přinesla i praktické změny. Týmy pracovaly s kratšími brzdnými zónami a vyšší rychlostí v rychlých pasážích, takže se zvedl důraz na nastavení aerodynamiky a stabilitu při překlápění motorky. V pátečních trénincích se hledaly referenční body doslova od nuly, v sobotu se jezdcům dařilo stabilizovat časy a kvalifikace ukázaly, že nový povrch drží výkon i při vyšších teplotách.

Sobotní přeháňky otestovaly odvodnění a provoz zázemí. Některé vzdálenější parkovací sektory se musely dočasně uzavřít, policie a pořadatelé proto přesměrovávali příjezdy na jih a posílili navigaci k volným plochám. V neděli pomohlo dřívější otevření bran a postupné dávkování dopravy. Výsledek? Plné tribuny bez velkých front u vstupu i stánků v klíčových časech.

Prezident Pavel se v neděli objevil i v boxové uličce. Pozdravil české zástupce v šampionátu a krátce nahlédl do zázemí týmů, kde nasával atmosféru těsně před závodem. Podle lidí z paddocku šlo o milé, neformální setkání – žádné dlouhé proslovy, spíš pár slov a podání ruky. Na startu pak převzal roli čestného hosta a mávnutím odstartoval hlavní závod.

Víkend se obešel bez zásadních bezpečnostních incidentů. Zdravotní služba řešila především drobnosti spojené s horkem a únavou. Pořadatelé ocenili spolupráci s veřejnými institucemi – od policie po technické služby – i podporu partnerů, bez které by se velká akce neuskutečnila.

Ekonomický a společenský přínos je vidět i za branami okruhu. V regionu šlo o jeden z vrcholů turistické sezony, město žilo fanoušky v barvách jednotlivých týmů a jazyků bylo slyšet víc než dost. Pro promotéra i místní partnery to je nejlepší reklama: když se závod povede na trati i mimo ni, je snazší vyjednávat o dalším ročníku.

Masarykův okruh měl v posledních letech za sebou náročné období, kdy se řešil technický stav dráhy i finanční rámec. Nový povrch a letošní provedení víkendu ukázaly, že když se sejde soukromé financování a funkční organizace, světová akce může v Brně fungovat na úrovni, kterou fanoušci pamatují z nejlepších let.

Ohlas ze strany týmů se točil kolem praktických detailů: stabilita asfaltu v různých teplotách, konzistentní grip napříč stopami a předvídatelnost na brzdách. Piloti mluvili o tom, že se na trati dá jet agresivně, ale čistě, a že méně poskakování při výjezdech šetří zadní pneumatiku. To je přesně typ zpětné vazby, který promotér sleduje – méně stížností, více závodění.

Organizátoři si z víkendu odnášejí i domácí úkoly. Posílit informační servis před sobotní návštěvou, lépe rozprostřít příjezdy a dál investovat do kapacit parkovišť, která jsou citlivá na počasí. V praxi to může znamenat ještě širší spolupráci s obcemi kolem trati a více záchytných parkovišť s kyvadlovou dopravou. Pokud by závodní víkend opět mířil k dvousettisícové hranici, právě tyto detaily rozhodnou o zážitku návštěvníků.

Pro fanoušky to byl víkend, který měl všechno: silné momenty na trati, celebritu u startu a návrat atmosféry, která dělá z Brna zvláštní místo na mapě šampionátu. Pokud se potvrdí dlouhodobá dohoda a finance zůstanou otevřené, může se Masarykův okruh zase stát pevným bodem kalendáře. Po tomto ročníku k tomu mají pořadatelé i partneři dobré argumenty.

  • Datum návštěvy prezidenta: pátek 18. 7. a neděle 20. 7. 2025
  • Rekordní návštěvnost víkendu: 219 544 diváků
  • Investice do nového povrchu: 180+ mil. Kč (Automotodrom Brno a Creditas)
  • Krátkodobé komplikace: sobotní déšť a omezení parkování
  • Start hlavního závodu: odmávl prezident Petr Pavel, přítomen byl i premiér Petr Fiala

Brno tak zažilo závodní svátek, který potvrdil, že když se spojí nadšení, infrastruktura a realistický plán, světová motocyklová špička se sem bude ráda vracet.

Sdílet s přáteli